CHP در حال بررسی یک مورد وارداتی از عفونت ویروس زیکا است

مرکز حفاظت از سلامت وزارت بهداشت (CHP) امروز (15 نوامبر) در حال بررسی یک مورد وارداتی از عفونت ویروس زیکا است و از مردم خواسته است که در هنگام سفر اقدامات سختگیرانه ای را علیه پشه ها و رابطه جنسی ایمن اتخاذ کنند. زنان باردار نباید به مناطق انتقال ویروس زیکا (مناطق آسیب دیده).

این مورد شامل یک بیمار زن 58 ساله است که در گذشته از سلامت خوبی برخوردار بود که در 7 نوامبر تب و بعداً از 9 نوامبر دچار بثورات پوستی، درد عضلانی و مفاصل عمومی شد. او از بخش اورژانس (AED) بازدید کرد. ) از مرکز پزشکی کاریتاس (CMC) در 12 نوامبر. او سپس روز بعد (13 نوامبر) از AED بیمارستان روتونجی بازدید کرد و در همان روز برای درمان بستری شد. او همیشه در وضعیت پایداری است.

آزمایش خون او برای ویروس زیکا مثبت شد.

پس از تایید آزمایشگاهی، CHP بلافاصله تحقیقات اپیدمیولوژیک را آغاز کرد و تحقیقات اولیه نشان داد که بیمار در 30 اکتبر به هند سفر کرده و در 12 نوامبر به هنگ کنگ بازگشته است. او به یاد می آورد که در سفر توسط حشرات گزیده شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پیش از این نیز ویروس زیکا در هند منتقل شده است.

یکی از وثیقه های مسافرتی او در 12 نوامبر علائم مشابهی داشت و در CMC بستری شد. تماس خانگی او تاکنون بدون علامت بوده است.

CHP به وزارت غذا و بهداشت محیطی برای نظارت و کنترل بردار اطلاع داده است. CHP همچنین این مورد را به WHO و مقامات بهداشت ملی گوانگدونگ و ماکائو گزارش خواهد کرد. نامه هایی برای پزشکان و بیمارستان ها ارسال می شود تا آنها را از آخرین وضعیت آگاه کنند. عفونت ویروس زیکا یک بیماری عفونی قابل اطلاع قانونی در هنگ کنگ است، موارد مشکوک یا تایید شده باید فوراً برای بررسی، کنترل و نظارت مطلع شوند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، چندین کشور/منطقه در غرب اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی موارد انتقال فعلی یا گذشته ویروس زیکا را گزارش کرده اند. مردم باید هوشیاری خود را در سفر افزایش دهند. پزشکان باید نسبت به بیمارانی که علائم و سابقه سفر دارند هوشیار باشند.

بخش بهداشت بندر CHP (PHD) بازرسی ها و ارتقای سلامتی (از جمله یادآوری به مسافران برای استفاده از مواد دافع پشه در هنگام سفر) در پست های بازرسی مرزی (BCPs) برای حفظ بهداشت محیطی دقیق با کنترل موثر پشه ها و حفظ ارتباط نزدیک با سهامداران مربوطه (مانند خطوط هوایی و صنعت گردشگری) برای ارائه آخرین اطلاعات بیماری و توصیه های بهداشتی در زمان های مناسب. نظارت روتین بهداشتی دمای بدن مسافران ورودی در تمامی ایست های بازرسی ادامه دارد. با این حال، افراد آلوده عمدتاً بدون علامت هستند. بنابراین، از کسانی که از مناطق آلوده به زیکا وارد می‌شوند، درخواست می‌شود حداقل ۲۱ روز پس از ورود از مواد دافع حشرات استفاده کنند تا خطر انتقال کاهش یابد.

سخنگوی CHP گفت که عفونت ویروس زیکا یک بیماری منتقله از پشه است که توسط ویروس زیکا ایجاد می شود. ویروس زیکا عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس آلوده به انسان منتقل می شود. Aedes aegypti که در حال حاضر در هنگ کنگ یافت نمی شود، مهم ترین ناقل در نظر گرفته می شود. اکثر افراد آلوده به عفونت ویروس زیکا بدون علامت هستند. در بیماران علامت دار معمولا با بثورات، تب، ورم ملتحمه، درد عضلانی و مفاصل، کسالت و سردرد تظاهر می کنند.

عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری باعث میکروسفالی و سایر نقایص مادرزادی در نوزاد می شود و همچنین می تواند باعث عوارضی مانند از دست دادن جنین، مرده زایی و زایمان زودرس شود.

جدا از اقدامات کلی برای جلوگیری از نیش پشه و پرورش پشهعموم مردم باید به اطلاعیه های ویژه زیر توجه داشته باشند:

الف. سفر به خارج از کشور

• در صورت رفتن به مناطق آسیب دیده، مسافران، به ویژه کسانی که دارای اختلالات ایمنی یا بیماری های مزمن شدید هستند، باید حداقل شش هفته قبل از سفر با پزشک مشورت کنند و اقدامات پیشگیرانه اضافی برای جلوگیری از نیش پشه انجام دهند.
  • در طول سفر، اگر به مناطق روستایی آسیب دیده سفر می کنید، یک توری قابل حمل همراه داشته باشید و از پرمترین (حشره کش) روی آن استفاده کنید. پرمترین نباید روی پوست مالیده شود. در صورت احساس ناخوشی فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. و
  • مسافرانی که از مناطق آسیب دیده برمی گردند باید فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشند و در صورت احساس ناخوشی، مانند تب، جزئیات سفر را به پزشک ارائه دهند.

ب. انتقال جنسی

• مسافران باید در حین سفر به مناطق آسیب دیده رابطه جنسی نداشته باشند یا باید از کاندوم استفاده کنند. و
  • مسافران مرد و زن که از مناطق آسیب دیده باز می گردند باید حداقل سه ماه و حداقل دو ماه پس از بازگشت از رابطه جنسی خودداری کنند و یا از کاندوم استفاده کنند.

ج- زنان باردار

• زنان باردار نباید به مناطق آسیب دیده سفر کنند. زنانی که برای بارداری آماده می شوند باید به نکته B در بالا توجه کنند. اگر آنها یا شریک جنسی آنها قصد دارند به مناطق آسیب دیده سفر کنند، باید با پزشک خود برای مشاوره در مورد خطر مشورت کنند. استفاده از دافع پشه حاوی DEET در طول سفر به این مناطق به مدت حداقل 21 روز برای همه مسافران از جمله زنان باردار توصیه می شود.
  • به طور منظم در معاینات قبل از زایمان شرکت کنید و تاریخچه سفر اخیر را به پزشک معالج بگویید.
  • مراقب علائم عفونت ویروس زیکا باشید و در صورت احساس ناخوشی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. و
  • از داشتن رابطه جنسی با شریکی که به مناطق آسیب دیده سفر کرده است خودداری کنید، در غیر این صورت باید در طول بارداری از کاندوم استفاده کنید.

عموم می توانند از صفحات زیکا به آدرس زیر دیدن کنند TPP و در خدمات سلامت سفر برای اطلاعات بیشتر.

پایان/چهارشنبه 15 نوامبر 2023

در ساعت 20:30 HKT منتشر شد