You are currently viewing گزارش مورد دیابت نوع 1 در طول واکسن کووید-19

گزارش مورد دیابت نوع 1 در طول واکسن کووید-19

واکسیناسیون علیه بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) با ایجاد یا بدتر شدن دیابت مرتبط است. آ گزارش موردی یک زن 73 ساله ژاپنی که دو دوز واکسن مدرنا علیه کووید-19 دریافت کرد که منجر به بدتر شدن کنترل قند خون و شروع بیماری شد. دیابت نوع 1. بیمار یک هاپلوتیپ آنتی ژن لکوسیت انسانی حساس به بیماری را نشان داد و بسیار واکنش پذیر بود. مدت زمان بین ایمن سازی و شروع دیابت نوع 1 بیشتر از دیابت نوع 2 است که نشان دهنده مسیرهای پیچیده ایمونولوژیک است. پاسخ‌های ایمنی در گیرندگان با هاپلوتیپ‌های حساس به بیماری باید چند ماه پس از ایمن‌سازی کنترل شود.

معرفی

را SARS-CoV-2 شیوع یک طوفان سیتوکین ایجاد کرد که بر سیستم های تنفسی، گوارشی، گردش خون، کلیوی و عصبی مرکزی تأثیر گذاشت و منجر به نارسایی اندام شد. دیابت با این ویروس با عواقبی مانند کتواسیدوز دیابتی و دیابت تازه شروع شده ناشی از تغییر عملکرد سلول همراه است. عفونت مستقیم با SARS-CoV-2 باعث آپوپتوز سلولی و تمایز متمایز می شود که یک پاتوفیزیولوژی غالب در دیابت نوع 1 و نوع 2 است. واکسن همه گیر علیه COVID-19 که برای جلوگیری از همه گیری ایجاد شده است با کارایی و ایمنی خوبی تحویل داده شد. با این حال، واکسیناسیون با کنترل قند خون پس از تزریق بدتر همراه است.

دیابت شیرین و پاتوژنز COVID-19 برای درمان بالینی

اهمیت واکسیناسیون COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت

اهمیت واکسیناسیون COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت مطالعه موردی را نمی توان اغراق کرد. افراد مبتلا به دیابت، به ویژه نوع 2، در صورت ابتلا به این ویروس، در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید و عوارض هستند. واکسیناسیون با کاهش احتمال عفونت و مهمتر از آن، بیماری شدید یا مرگ، محافظت بسیار مهمی را ارائه می دهد. این به تنظیم سطح قند خون کمک می کند، که ویروس می تواند آن را بدتر کند. با دریافت واکسن، افراد مبتلا به دیابت به ایمنی گله، محافظت از خود و دیگران کمک می کنند. این یک گام حیاتی برای از سرگیری برخی از ظاهرهای عادی، تسکین است مراقبت های بهداشتی سیستم ها و جلوگیری از عوارض طولانی مدت سلامتی. واکسیناسیون علیه COVID-19 یک ابزار ضروری در مبارزه با این بیماری همه گیر، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت است.

گزارش موردی

یک زن 73 ساله ژاپنی با سابقه پوکی استخوان و عفونت مایکوباکتریال غیر سلی دچار عدم تحمل خفیف گلوکز شد. مطابقت دارد انجمن دیابت آمریکا معیارهای تشخیصی دیابت سه ماه قبل از اولین واکسن علیه COVID-19. سطح HbA1c او بدون درمان بیشتر کاهش یافت. او پس از دو دوز واکسن کووید-19 مدرنا تب و کسالت کرد که در عرض چند روز ناپدید شد. سطح HbA1c او چهار هفته پس از واکسن دوم به 7.3 درصد افزایش یافت و سه هفته بعد دچار بی اشتهایی، خستگی، تهوع و استفراغ شد.

یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 1، کنترل قند خون خود را هشت هفته پس از دومین واکسن بدتر کرد. سطح HbA1c 9.3 درصد، سطح گلوکز تصادفی خون 318 میلی گرم در دسی لیتر، سطح پپتید C سرم 1.80 میلی گرم در میلی لیتر، سطح آنتی بادی ضد گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز بیش از 2000 میلی گرم در میلی لیتر و سطح اتوآنتی بادی انسولین بود. mg/ml 581 بود. آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز برای COVID-19 منفی بود و هیچ عفونتی شناسایی نشد. اسکن توموگرافی کامپیوتری پویا هیچ توموری را در کبد یا پانکراس نشان نداد که بتواند به کنترل ضعیف قند خون کمک کند. آزمایش تحریک گلوکاگون نشان می دهد که بیمار وابسته به انسولین است و برای یکی از هاپلوتیپ های آسیب پذیر آنتی ژن لکوسیت انسانی برای دیابت نوع 1 هموزیگوت است.

میز 1 اطلاعات مربوط به خون و ادرار بیمار (هیرونوبو ساساکی و دیگران. 2022)

جدول

مدیریت و مداخلات

پس از شروع درمان تهاجمی با انسولین، کنترل قند خون بیمار بهبود یافت و ثابت ماند و همه علائم هیپرگلیسمی برطرف شد. هیچ عارضه میکروواسکولار یا خود ایمنی دیابتی وجود نداشت غده تیروئید اختلالات در بیمار سطح گلوکز خون ناشتا و پپتید C سرم 12 هفته پس از واکسیناسیون دوم به ترتیب 89 میلی گرم در دسی لیتر و 42/0 نانوگرم در میلی لیتر بود که نشان می دهد بیمار همچنان وابسته به انسولین است. تغییر HbA1c قبل و بعد از واکسیناسیون در شکل نشان داده شده است1.

شکل 1 | هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) قبل/پس از تجویز واکسن علیه بیماری کروناویروس 2019 تغییر می کند. تاریخ مرجع در جدول زمانی (روز X) به عنوان تاریخ واکسیناسیون دوم تعیین شد. (هیرونوبو ساساکی و دیگران. 2022)

بحث

واکسن‌های ضد کووید-۱۹ می‌توانند باعث دیابت در بیماران شوند و خطر هیپرگلیسمی را افزایش دهند. تشخیص دیابت نوع 1 بعد از واکسیناسیون دوم بیشتر طول کشید که مکانیسم های متعددی را پیشنهاد می کند. تجویز ادجوانت به افراد مستعد ژنتیکی ممکن است باعث واکنش های خود ایمنی شود که منجر به سندرم خود ایمنی/التهابی ناشی از کمک کمکی (سندرم ASIA) می شود. نظارت بر بیماران مبتلا به مستعد ابتلا به بیماری هاپلوتیپ برای روشن شدن مکانیسم مورد نیاز است.